De eerste keer dat ik deze vraag kreeg moest ik direct denken aan 2004. Destijds was ik net begonnen als zelfstandig ondernemer, waarbij ik me richtte op webapplicaties. De vraag was toen iets anders, namelijk: “Heeft mijn bedrijf een website/webwinkel nodig?”.

Het antwoord dat ik toen vaak gaf begon met: “Dat hangt af van…..”. Er waren verschillende redenen om het wel te doen, maar uiteraard ook redenen om het niet te doen.

Terugkijkend op de periode tussen 2004 en nu, kan ik concluderen dat het antwoord in veel gevallen “JA” had moeten zijn. Vroeg of laat zul je je als onderneming moeten doorontwikkelen en soms ook moeten onderscheiden. Veel partijen zijn te laat begonnen met het realiseren van een webwinkel waardoor de concurrentie al een behoorlijke voorsprong had.

Statistieken
Wereldwijd wordt er steeds meer tijd besteed aan het gebruik van een mobiel apparaat (telefoon of tablet). In 2015 besteedden mensen gemiddeld 2.8 uur per dag aan het gebruik van een mobiel apparaat¹. Van deze tijd wordt steeds meer besteed aan het gebruik van mobiele applicaties t.o.v. een mobiele website.

Waarom een mobiele applicatie?
Loop voor op de concurrenten
Zorg dat u de concurrentie voor bent, zodat u later geen achterstand hoeft in te halen. Dit betekent niet alleen dat u een mobiele applicatie zal moeten (laten) ontwikkelen, maar ook doorontwikkelen zodat u de concurrentie voor blijft.

Offline beschikbaar
De informatie in uw mobiele applicatie is altijd beschikbaar voor de gebruiker, zelfs wanneer deze geen internettoegang heeft. Dit is een voordeel ten opzichte van een mobiele/responsive website.

Zichtbaarheid
Een mobiele applicatie wordt geïnstalleerd op het apparaat van de gebruiker, waardoor er een icoon wordt geplaatst in het menu of homescreen. Dit betekent dat de gebruiker uw logo (onbewust) meerdere keren per dag ziet. Zelfs als het onbewust gaat, zal dit effect hebben op de bekendheid van uw naam/merk.

Creëer een applicatie met een meerwaarde zodat de gebruiker deze installeert, daarna zal de gebruiker meerdere keren per dag worden blootgesteld aan uw merk/naam.

Marketingkanaal
U kunt (klant specifieke) informatie via uw applicatie beschikbaar maken. Denk hierbij aan interessante producten, aanbiedingen of nieuws.

Daarnaast kunt u door middel van push notificaties de gebruiker actief benaderen.

Support / Service
Een goed voorbeeld van service via een mobiele applicatie is de Rabobank app. Daarin is een chatfunctie beschikbaar, waarmee op een laagdrempelige manier contact kan worden gezocht met een Rabobank medewerker.

Wat voor applicatie?
Ik heb vaak gezien dat klanten zichzelf verliezen in allerlei wilde ideeën. Ze willen direct een applicatie met alle functionaliteiten die ze kunnen bedenken.

Vaak is het verstandiger om te beginnen met goede basis en daarop door te ontwikkelen. Dit heeft verschillende voordelen:

  • Initiële kosten zijn lager.
  • Input van gebruikers zorgt voor nieuwe inzichten.
  • Iedere update levert ‘zichtbaarheid’ op en kan een contact moment zijn.


Bedenk welke functionaliteiten de meeste toegevoegde waarde bieden en ga deze als eerste realiseren. Als de gebruikers van uw app vinden dat uw app een meerwaarde biedt, zullen ze de app installeren en geïnstalleerd houden.

¹ http://www.smartinsights.com/mobile-marketing/mobile-marketing-analytics/mobile-marketing-statistics/