Vanaf 13 juni 2014 is er een nieuwe consumentenwetgeving actief geworden, bedoeld om consumenten beter te beschermen bij het doen van online aankopen. Webshops, die als activiteit het online verkopen aan consumenten hebben, zijn verplichting zich aan deze wetgeving te houden en de webshop hierop aan te passen. In dit item kijken we wat er zoal veranderd is voor webshops.

Informatieplicht
Er moet veel extra informatie worden gegeven aan bezoekers  van uw webshop. Het moet voor de bezoeker, voordat er aan de bestelling wordt begonnen, duidelijk zijn welke extra kosten er zijn, zoals verzend- en administratiekosten. Ook moet de consument weten of hij zelf de directe kosten voor retourneren voor zijn rekening moet nemen. In het bestelproces moet worden vermeld  dat de consument bij bestellen een betalingsverplichting aangaat. Ook informatie over garantie en klachtenprocedure dienen duidelijk in de webshop te worden opgenomen.

Verzenden van product
De verkoper is verantwoordelijk voor het onbeschadigd en juist afleveren van de aankoop bij de consument. Het aanbieden van een verzekerde verzendmethode heeft nu geen nut meer, want ook zonder hiervoor te kiezen is de verkoper verantwoordelijk.

Bedenktijd en retourneren
Voornamelijk grote webshops proberen zich op dit punt van kleinere partijen te onderscheiden door langere bedenktijd aan consumenten te bieden, bijvoorbeeld 30 of meer dagen i.p.v. de voorheen minimale 7 dagen. De bedenktijd, bekend als het herroepingrecht, is een minimaal verplicht termijn, waarin de consument zich mag bedenken en het product zonder opgaaf van reden mag retourneren. Deze termijn is met de nieuwe wetgeving verhoogd naar 14 dagen. De bedenktijd gaat in op het moment dat het online bestelde product wordt ontvangen.

Voor het gebruik maken van het herroepingrecht heeft de EU een standaard formulier opgesteld dat de consument kan invullen.

Een aankoop van digitale inhoud kan worden uitgesloten van het herroepingrecht, maar belangrijk is dat de consument hier zelf mee akkoord gaat.

Aankopen zoals cd’s en dvd’s mogen alleen worden geretourneerd als de verzegeling niet is verbroken. Andere aankopen mogen ook worden geretourneerd als de verpakking is geopend. Met de nieuwe wetgeving worden webshopeigenaren tegen misbruik op dit punt beschermd en mogen ze waardevermindering berekenen bij een defect of teveel gebruikt product.

Bij een retourzending heeft de consument recht op volledige terugstorting van het aankoopbedrag. Hieronder vallen ook de verzendkosten en eventuele administratiekosten. Heeft de consument gekozen voor een duurdere verzendmethode dan de standaard, dan hoeft de verkoper slechts het bedrag van de standaard verzendmethode terug te storten. Het termijn dat de verkoper heeft om het bedrag terug te storten is van 30 dagen naar 14 dagen verkort, ingaande op het moment dat de consument kan bewijzen dat de aankoop retour is gestuurd.

Advies
Laat uw webshop aanpassen, zodat deze comfort deze nieuwe wetgeving is. U kunt hiervoor contact met ons opnemen.