Al sinds 2009 komen er vanuit Google signalen dat elke website geoptimaliseerd zou moeten zijn voor een optimale weergave op elk apparaat. Op 26 februari 2015 heeft Google via haar webmaster central Blog laten weten dat de mobilevriendelijkheid van websites een belangrijke rankingfactor wordt en flinke impact zal hebben op de positie binnen zoekmachines en met name bij mobiele zoekopdrachten.

Een veelgebruikte benadering van webdesign voor het bereiken van deze optimale weergave is responsive webdesign. Bij een responsive design schaalt de website mee met de afmetingen van een scherm, zonder dat dit ten koste gaat van de leesbaarheid of de bruikbaarheid van de website.

Het blogitem van Google wordt momenteel online overal als reden aangevoerd waarom website-eigenaren per direct de website zouden moeten laten optimaliseren voor mobiele apparaten. Er wordt zelfs gesproken over Google mobile D-Day. Dit is natuurlijk allemaal marketingstrategie, geen van deze bedrijven weet wat de verandering in ranking-algoritme precies gaat betekenen. Het gaat hier specifiek om de zoekresultaten via mobiele apparaten en niet alle zoekresultaten. Volgens diverse bronnen komt 50% van de zoekopdrachten in Google van mobiele apparaten

Naar onze mening is de upgrade naar een mobile geoptimaliseerde website, om goed te scoren in zoekmachines, net zo onlogisch als website-inhoud creëren om hoger te scoren in de zoekmachine. Het kan een extra motivatie zijn, maar een responsive website als ook het schrijven van content is in de eerste plaats nodig om de bezoeker optimaal te kunnen bedienen. Doet u dat niet, dan laat u omzet liggen.

Een rekenvoorbeeld:
Een fictieve webshop heeft bijvoorbeeld een conversieratio van 3% via gebruikers die de website op de desktop bezoeken. In dit voorbeeld is dat maandelijks goed voor 3.000 euro omzet. De webshop is niet responsive of op andere manier voor mobiel geoptimaliseerd en heeft via mobiel net zoveel bezoekers maar slechts een conversieratio van 1%. De reden hiervoor zou kunnen zijn dat bezoekers geen optimale mobiele gebruikerservaring wordt geboden. De eigenaar van deze webshop laat elke maand dat het optimaliseren voor mobiel wordt uitgesteld 2.000 euro aan omzet liggen. Met deze berekening is de return of investment(ROI) gemakkelijk te berekenen en kan de investering in een responsive website worden verantwoord.

Laat ons uitrekenen hoe snel uw responsive website zich terugbetaald.

Wanneer de inhoud en gebruiksvriendelijkheid van de website wordt geoptimaliseerd en afgestemd op de doelgroep/gebruiker en dit wordt, vanwege relevantie, veel gedeeld dan zal de website vaak ook beter gaan scoren in zoekmachines. Een mobile geoptimaliseerde website is dus zeker nodig en het blogitem van Google is een extra motivatie, maar de echte reden om deze investering te doen is om uw bezoekers optimaal te kunnen bedienen.