Bricks and clicks offline integratie

Bricks and clicks ook bekend als clicks and mortar is een businessmodel waarbij een bedrijf zowel online als offline aanwezigheid heeft. In dit blogitem wordt gekeken hoe online retailers offline integreren.

De click & collect tactiek populair bij offline retailers is dat ook bij online retailers om online verkopen te stimuleren. Het is voor de consument vaak niet mogelijk om op te geven op welk tijdstip ze de bestelling kunnen ontvangen en leveringen kunnen, wanneer afleverpogingen mislukken, extra lang duren en frustreren. Het is dan gemakkelijker om de bestelling ergens af te halen op het moment dat het de consument uitkomt. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid geboden producten gratis te retourneren. Zo kunnen bestellingen, gedaan bij Bol.com, afgehaald en geretourneerd worden bij een aantal filialen van de Albert Heijn.

Online retailers beginnen steeds vaker een fysieke winkel, maar deze winkels zijn anders dan de winkels van de offline retailers die online gaan. Deze winkels zijn vaak bedoeld als servicepunt om producten af te halen en te retourneren, terecht te kunnen voor advies en eventuele klachten en om een groter gevoel van vertrouwen te wekken bij de consument.  Deze locaties hebben meestel geen of nauwelijks producten ter bezichtiging.

Naast fysieke winkels als servicepunten starten online retailers steeds vaker een pop-up store. Een pop-up store is een tijdelijke winkel met als doel een nieuw product te lanceren, snel grote partijen producten te verkopen of om meer naamsbekendheid te krijgen. In de afbeelding hiernaast zien we een aankondiging van een pop-up store op Rotterdam Centraal station. Consumenten houden van verassingen en exclusiviteit, belangrijke redenen voor de populariteit van dit concept. Online retailers en consumenten zijn niet de enige die baat hebben bij deze pop-up stores. De extra aandacht die een winkelstraat krijgt door de commotie die deze stores creëren zorgt voor extra bezoekers voor alle winkels en eetgelegenheden in dat winkelgebied. Daarnaast is het ook nog eens een mogelijke oplossing voor de leegstand in winkelstraten.

Er is niet persé een winkel in een straat nodig voor een pop-up store. Met een pop-up store in de vorm van een tijdelijke stand op de stations van NS kunnen ook een miljoen bezoekers per dag worden bereikt. Er is zelfs niet eens een winkel nodig voor een pop-up store, slechts een locatie. Het bedrijf Airwalk startte in 2010 een onzichtbare pop-up store die alleen zichtbaar was door middel van augmented reality en gps op je mobiel. Doordat de winkel niet fysiek aanwezig was kon de pop-up store precies daar worden geplaatst waar de doelgroep was.

Lees ook:  Bricks and clicks online integratie
 

IFrame